
RIA NOVOSTI. Founded in 1941, RIA 
Novosti operates over 70 online information 
services in 14 languages. In addition to its 
own multimedia news agency, it owns the 
economic information agency Prime.

ROSSIYSKAYA GAZETA. A daily newspaper, 
which is the official publisher of state 
documents.

TVERSKAYA 13. The Moscow government 
newspaper. The Joint Moscow Mayor 
and Government Publishing House, which 
prints Moskovskiye Torgi, Pervoklassniki 
i roditeli and Shastlivaya Svadba.
VECHERNYAYA MOSKVA. Daily evening 
paper.

PARLAMENTSKAYA GAZETA. Paper 
founded by the Federation Council 
and the State Duma in 1998s.
KRASNAYA ZVEZDA.The main source 
of information about the Russian Defense 
Ministry.

INTERFAX. An independent news agency founded in 1989, 
Interfax operates over 30 subsidiaries throughout Russia, 
the CIS and China, including Finmarket.

MEDIA OWNED 
BY THE MOSCOW 
CITY GOVERNMENT

MEDIA IN WHICH 
THE STATE HAS 
A CONTROLLING STAKE 

MEDIA INDIRECTLY 
CONTROLLED 
BY THE STATE

STATE-OWNED 
MEDIA

ITAR-TASS. Founded in 1904, ITAR-TASS 
operates over 200 information products, 
covering political, economic, social, cultural 
and sporting themes in six languages.

MOSKOVSKIYE NOVOSTI. A daily 
newspaper published by RIA Novosti. 
The news agency also produces English 
and Arabic papers under the same name.

GAZPROM MEDIA. Founded in 1998, 
Gazprom Media owns some of the 
biggest names in Russian media.

SEVEN DAYS 
PUBLISHING HOUSE. 
Including magazines 
such as Itogi, Seven 
Days, Karavan Istoriy, 
and Tribuna.

MEDIA INDIRECTLY 
CONTROLLED 
BY THE STATE

ONEXIM GROUP. Owned by Mikhail Prokhorov, Onexim controls the RBK 
Media Holding, which operates a number of business-focused news web sites, 
as well as RBK TV, and publishes the daily newspaper RBK Daily and a 
monthly news magazine called RBK. Onexim also owns magazines F5, Snob 
and Russian Pioneer.
EXPERT MEDIA HOLDING. Founded in 1995, Expert publishes the business 
magazine Expert as well as specialist regional versions of Expert and Russian 
Reporter.
MEDIA-3. Founded in 2007 to run PromSvyazCapital’s media assets, which 
include the Argumenty i Fakty, Trud, Extra M Media and Center Plus 
publishing houses.
KOMMERSANT PUBLISHING HOUSE. Founded in 1989, Kommersant 
publishes a daily newspaper of the same name, as well as a number of weekly 
magazines: Vlast (politics), Dengi (Business), Socio-political issues Ogonyok, 
lifestyle magazine Kommersant Weekend, automotive magazine Avtopilot, 
monthly shopping magazine Kommersant Katalog, monthly business 
magazine Secret Firmy and the European magazine Citizen K. Kommersant 
also operates Kommersant Radio and Kommersant TV.
RODIONOVA PUBLISHING HOUSE. Founded in 1996 and fully owned by 
Sergei Rodionov. It publishes weeklies Profile and Company, glossy men’s 
magazines XXL and FHM, Krestyanka and parenting magazine Moy Malenky. 
KOMSOMOLSKAYA PRAVDA PUBLISHING HOUSE. Founded in 1992, 
it is owned by Media Partner, owned by ESN Group’s Grigory Berezkina. 
It produces: Daily newspaper Komsomolskaya Pravda, weekly KP-Tolstushka, 
KP-Avia for flight passengers, daily Teleprogramma, tabloid Express Gazeta, 
daily sports paper Soviet Sport and the magazine Soviet Sport-Football. It also 
operates Komsomolskaya Pravda radio and television broadcasts.
VEDOMOSTI. Daily business paper founded in 1999, Vedomosti is owned by 
Business News Media, which in turn is owned by Pearson Group, Dow Jones 
and Sanoma Independent Media. 
NOVAYA GAZETA. Socio-political paper founded in 1993, a majority stake of 
Novaya Gazeta is owned by its employees, with Mikhail Gorbachev and 
Alexander Lebedev also holding significant stakes.    
NEWS MEDIA. Owned by Aram Gabrelyanov operates Russia’s leading tabloid 
Zhizn. It also publishes Izvestiya, Tvoy Dyen and Heat and operates the Life 
News Internet portal and Life TV. 
MOSKOVSKY KOMSOMOLETS. Daily owned by Pavel Gusev
NEZAVISIMAYA GAZETA. Formerly part of Boris Berezovsky’s media empire, 
daily Nezavisimaya Gazeta is now owned by Konstantin Remchukov.  

PRINT MEDIA

RADIO AND ТV
VGTRK HOLDING. The Russian State 
Television and Radio Company (VGTRK) was 
founded in 1990 and united in its current 
form in 1998. The group operates: Three 
national television channels: Rossiya 1, 
Rossiya 2 and Rossiya K. Youth channel 
Bibigon. 
89 REGIONAL TELEVISION AND RADIO 
STATIONS
ROSSIYA 24. RTR Planeta. Russian version 
of Euronews. Five radio stations: Radio 
Mayak, Radio Rossii, Kultura, Vesti FM 
and Yunost.
ZVEZDA MEDIA GROUP. Owned by the 
Russian Defense Ministry, Zvezda operates 
a television and radio channel, both called 
Zvezda.

TV CENTER. A television station founded in 
1997, it operates a Moscow channel, which 
can also be viewed across the rest of Russia.
MOSCOW 24. 24-hour news channel.
RADIO CENTER. Founded in 1997 by 
mayoral decree, Radio Center operates Radio 
Sport and Govorit Moskva stations 
in the capital, as well as a regional network.

CHANNEL 1. Leading 
Moscow-based channel 
with the largest coverage 
in Russia. 

TELEVISION CHANNELS 
NTV, TNT AND NTV PLUS
RADIO STATIONS ECHO 
OF MOSCOW, FIRST 
POPULAR RADIO, CITY 
FM, RELAX FM AND 
DETSKOYE RADIO.

NATIONAL MEDIA GROUP. Founded in 2008, National 
Media Group was established to combine the media assets 
of AB Russia, Alexei Mordashov, Surgutneftegaz and the 
insurance group Sogaz. In June 2011 the Luxembourg Media 
Holding RTL Group bought a stake in the group. It operates 
television channels Petersburg-Channel 5, REN TV and the 
news agency Russian News Service. It also holds minority 
stakes in National Media Group and STS Media.
PROF MEDIA. Founded in 1997, Prof Media is part 
of the Interros group owned by Vladimir Potanin. It owns: 
Television channels TV-3, 2x2 and MTV Russia; Radio 
stations: Avtoradio, Energy, Humor FM and Radio 
Romantika; Print media: the Afisha brand of lifestyle 
magazines.
YUTV HOLDING. YuTV was created to combine the media 
assets of Ivan Tavrin and Alisher Usmanov’s in 2009. The 
holding’s key assets are music channel MUZ-TV and 7TV.
STS MEDIA. Majority owned by Swedish Modern Times 
Group. Gas firm Itera and National Media Group also have 
stakes in the broadcaster, which runs three television 
channels: STS, Peretz and Domashny

NEWS AGENCIES

W
HO

 O
W

NS
 W

HA
T 

IN
 R

US
SI

AN
 M

ED
IA

?


